۱۳۸۹ مهر ۱۵, پنجشنبه

البُراق، مرکب معراج محمد یا وسیله نقلیه ابراهیم؟ + تصاویر این چهارپای زن سان

آنچه در ادامه می خوانید برگردان پارسی از منابع انگلیسی در مورد مرکب و زن سان پیامبر در شب معراج است. بخش اعظم این مطلب از کتاب دایرة المعارف اسلام، گردآوری Juan E.Campo می باشد که در سال 1950 گردآوری و که در سال 2009 در امریکا تجدید چاپ شده است.

البُراق، Al-Buraq نامی عربی احتمالا به معنای روشن کننده می باشد. نام حیوان افسانه ای است که حضرت محمد را از مکه به اورشلیم و سپس به هفت آسمان در شب معراج برده است. طبق عقاید اسلامی این حیوان توسط جبرئیل با زین و لگام خدمت پیامبر آورده می شود. ظاهرا مَرکبی بالدار، کوچکتر از قاطر، با بوده است. آمده است این حیوان مانند باد در هوا حرکت می کرده است. قدیمیترین تصاویر از این حیوان به ابتدای قرن چهاردهم میلادی بر می گردد که دارای سری شبیه زن و تاجی بر سر بوده است. همچنین گاهی این حیوان را با پر طاووس به تصویر می کشند. نمونه های این تصاویر را می توان در نقوش دیواری مصری و نقاشیهای مذهبی دید. همچنین این نقاشیهای رنگی را میتوان بر کامیونهای افغانستان و پاکستان و هند هم مشاهده کرد.

البراق نامی متداول است که فلسطینیان به دیوار غربی اورشلیم می گویند. جایی که معتقدند رسول الله لگام این حیوان را هنگام نماز به آن بسته است. حتی گفته می شود در گذشته مسجد کوچکی نیز به نام این حیوان در این نقطه وقف شده بوده است. [1]

هرچند همه البراق را مرکب محمد رسول الله در سفر به معراج می شناسند، اما در داستانهای غیر اسلامی و قدیمیتراین حیوان افسانه ای مرکب حضرت ابراهیم بوده است که گفته می شود وی را هر روز صبح به مکه نزد همسرش هاجر و عصر هنگام، نزد دیگر همسرش سارا در سوریه می برده است. [2]

1- Encyclopedia of Islam, Page : 118,Juan E.Campo, Edition 2009

2- Rosen, Brenda. "Buraq." The Mythical Creatures Bible: The Definitive Guide to Legendary Beings. New York: Sterling Publishing Co. 2009. 104. Print.

همچنین بخوانید در :

Juan Eduardo Campo, The Other Sides of Paradise: Explorations into the Religious Meanings of Domestic Space in Islam (Columbia: University of South Carolina Press, 1991); Arthur Jeffery, Reader on Islam (The Hague: Mouton & Company, 1962).

2 نظرات:

ناشناس گفت...

آب خوردن، آشامیدنی پیامبر اسلام، یا حضرت ابراهیم؟‌

مسلمانان اعتقاد دارند که پیامبر اسلام برای رفع تشنگی آب می نوشیده اند. ولی منابع غیر اسلامی و قدیمیتر آب نوشیدنی حظرت آدم بوده است.

ناشناس گفت...

in khare baldar fazanavard bode???

 
Header Image from Bangbouh @ Flickr