۱۳۸۸ مرداد ۴, یکشنبه

شباهتهای انکار نشدنی لوگوی سپاه ایران و حزب الله لبنان

1. نوع اسلحه، جهتگیری و تمامی بخشهای آن
2. طرح دایره و رسم بخشی از خطوط مختصات جغرافیایی که نماد کره زمین است
3. دست راستی گره شده که اسلحه را در دست دارد
4. خط موربی که فصل مشترک دست و طرح پایین لوگو است، حتی زاویه و محل آن نیز یکسان است
5. کتاب قرآن در کناردست، از نظر شکل و حجم هم کاملا یکسان و محل قرار گیری قرآن در قلب لوگو است
6. ساقه جوانه ای که در کنار قرآن روییده و دارای 3 برگ در سمت راست است
7. امتداد ساقه که تا بالای کره رسیده است، وجود تک برگ در راس ساقه، نشانه تداوم رویش است
8. جمله ای عربی، روی اسلحه و در پیشانی لوگو
در بخش پایین لوگو ظاهرا تفاوت اصلی مشاهده می شود، اما در هر دو از رسم الخط و طرحی کاملا اسلامی استفاده شده است که بیانگر نام سازمان مربوطه (حزب الله و سپاه) است. این رسم الخط را در طرحهای بکار رفته در اسامی متبرکه مساجد می توان یافت.


علاوه بر این قابل ذکر است که سپاه پاسداران، تاسیس سال 1357 است. ترکیب کلمه سپاه پاسداران دو کلمه اصیل فارسی و ترکیبی بسیار استوار و زیبا دارد. اما در لوگوی آن نشانه پارسی و از سپاهی حامی سرزمین پارس نمی بینید و تشابه دو لوگو، کلمه زیبا و ریشه ای پارسی را مترادف کلمه حزب الله قرار می دهد.
لوگو، نماد و عنوان یک سازمان، گروه، فرقه، شرکت کارخانه و... می باشد که کاملا منحصر به فرد و به ثبت رسیده است و کمتر موردی را می توان یافت لوگوی دو سازمان دو کشور، تا این حد شباهتهای انکار نشدنی داشته باشد. گویی که هر دو زیرگروه یک شاخه هستند! ( مثل شباهت لوگوی گروه ایران خودرو و ایران خودرو دیزل که دومی زیر گروه سازمان اولی است) و یا اهداف یکسانی دارند، غافل از اینکه سپاه پاسداران یک سازمان دولتی و به قصد حفاظت و پاسداری از یک کشور است و حزب الله، حزبی غیر دولتی با اهدافی کاملا متفاوت است. در پایان دو عکس زیر از بدون هیچ توضیحی نشان داده می شود که یکی در لبنان و در حضور سید حسن نصرالله و دیگری در ایران و در حضور سید علی خامنه ایست :

و نقطه مشترک :



3 نظرات:

آزادی گفت...

ممنون،جالب بود تا حالا من دقت نکرده بودم

ناشناس گفت...

از اينکه لوگوي حزب الله از لوگوي سپاه کپي برداري شده شکي نيست. من فکر نميکنم حزب الله لبنان حتي سعي در انکار اين مسئله داشته باشد.

خردیار گفت...

در این که مطلب جدیدی نبود شکی نیست، اما از طرفی هنوز بسیاری از آن بی خبرند و از طرفی ایران یک شاخه بودن سپاه و حزب الله را نمی پذیرد زیرا از آن به دخالت تعبیر خواهد شد. ایران معتقد است ایران از حزب الله فقط حمایت می کند و نه دخالت
------
نویسنده مطلب

 
Header Image from Bangbouh @ Flickr