۱۳۸۸ آبان ۱۶, شنبه

اسنادی از نام خلیج فارس در نقشه های قدیمی سرزمینهای عربی


برای مشاهده در اندازه بزرگتر روی عکسها که به زبان فرانسه هستند، کلیک کنید.

در این نقشه که توسط Nicolas Sanson d’Abbeville در سال 1645 تهیه شده است، نام خلیج فارس بر روی نقشه نمایان است. نیکلاس سانسون (1600-1667) جغرافی دان سلطنتی فرانسه در قرن هفدهم است که نقشه از سرزمینهای عرب تهیه کرده است. زمانی که هنوز اثری از کشورهای کویت، امارات متحده عربی، قطر و بحرین وجود نداشته است. منطقه ای که اگرچه تقاطع تجاری بین سه قاره بوده است تا قرن پانزدهم میلادی برای اروپا ناشناخته مانده بود. این نقشه در سال 1654 توسط ناشر فرانسوی منتشر شد. این نقشه تا حدود بسیار زیادی برپایه نقشه کش عرب قرون وسطی در قرن دوازدهم، الادریسی (1099-1164) می باشد.
منبع : World Digital Library
American Memory
برای دیدن نقشه در ابعاد کامل و بزرگ سری به اینجا بزنید.
موارد دیگر :


Arrowsmith, Aaron(قرن هجدهم) برای مشاهده در ابعاد بزرگ روی عکس و برای مشاهده در ابعاد بزرگتر در منبع اصلی اینجا کلیک کنید. متن کامل


نقشه ای به زبان لاتین از Hondius, Jodocus (قرن 16)برای مشاهده در ابعاد بزرگ روی عکس و برای مشاهده در ابعاد بزرگتر در منبع اصلی اینجا کلیک کنید. متن کامل ( جال است که در متن گفته شده، نام خلیج ع.ربی، خلیج فارس است!)


نقشه ای از سرزمینهای عربی به زبان لاتین، کاری از( Weigel, Christoph (1654-1725، برای دیدن عکس بزرگ روی آن و یا روی این لینک برای عکس بسیار بزرگتر در منبع اصلی کلیک کنید.
همچنین برای مشاهده دیگر نقشه های کهن عربی که نام خلیج فارس در آنها ذکر شده است، اینجا، اینجا را ببینید.
_______
عکس بزرگتر ______________________ عکس بزرگتر
(Blaeu , Willem Janszoon (1571-1638) __________ Hondius, Jodocus (1563-1612


2 نظرات:

ناشناس گفت...

گیرم که عرب در بر گرداندن نام این دریا به جایی نرسد. تو خودت مگر "موالی" نیستی؟ تو "ولی" نداری؟ با این "ولی" و "ولایت" و مولاگری چه می کنی؟

ناشناس گفت...

very interesting link
Thank you

 
Header Image from Bangbouh @ Flickr