۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

حکایت یک پیامبر دیکتاتور و سرزمینی که در آن دموکراسی حاکم بود

آیات ۱۹ الی ۳۹ سوره نمل :
. . . وقتی سلیمان نبی می بیند در جمع موجوداتی که تحت فرمانش هستند،
هد هد در جمع پرندگان غایب است، می گوید : هدهد کجاست؟ قطعا او را به عذابى سخت عذاب می‏كنم يا سرش را مى‏برم مگر آنكه دليلى روشن براى من بياورد(۲۱)
هدهد شرمگین از غیبت و ضمن پوزش خواهی، می گوید دلیل غیبت او این است که در سرزمین ملکه سبا بوده و سپس از سرزمین ملکه سبا می گوید، جایی که زنی بر آن حکمرانی می کند و مردمش خورشید پرست هستند. سلیمان از هدهد می خواهد برای اثبات قول خود نامه ای سوی ایشان ببرد. ملکه سبا نامه را دریافت می کند و از سران کشورش می خواهد جمع شده و نظر بدهند و می گوید : گفت اى سران [كشور] در كارم به من نظر دهيد كه بى‏حضور شما [تا به حال] كارى را فيصله نداده‏ام(۳۲)
پس از مشورت با اندیشمندان و معاونین، ملکه تصمیم می گیرد هدایایی به قصد دوستی برای سلیمان قدرتمند بفرستد،
: و [اينك] من ارمغانى به سويشان مى‏فرستم و مى‏نگرم كه فرستادگان [من] با چه چيز بازمى‏گردند (۳۵)
در پاسخ، سلیمان رسول خدا وقتی هدیه را دریافت می کند، می گوید : آيا مرا به مالى كمك می دهيد آنچه خدا به من عطا كرده بهتر است از آنچه به شما داده‏است؟ به سوى آنان بازگرد كه قطعا سپاهيانى بر [سر] ايشان می ‏آوريم كه در برابر
آنها تاب ايستادگى نداشته باشند و از آن [ديار] به خوارى و زبونى بيرونشان می ‏كنيم می ‏كنيم
(۳۷و ۳۶) . . .

چند نکته در این بخش داستان سلیمان نبی که در قرآن نقل شده آمده است، خشونت طلبی حاکمی که قدرت فراوان دارد، یعنی سلیمان نبی که به جرم عدم حضور یکی از رعایا (هُدهُد) را اعدام می داند و در پاسخ به هدایایی که از سرزمین همسایه به قصد دوستی ارسال شده (چیزی که در روابط بین کشورها، از قدیم مرسوم بوده که با ارسال هدایا، ارادت و صلح طلبی خود را نشان بدهند.) فرمان حمله می دهد. چیزی جز یک دیکتاتور نیست، کسی که به قدرت و ثروت غَره شده و تصمیم دارد کشور دیگری را به بهانه دین گستری تصرف و مردمش را با خواری از سرزمینشان براند.
نکته جالب دیگر وضعیت اولیه کشور سبا است، کشوری که در نعمت و رضایت مردمی (روایت کامل داستان) اداره می شود، سالهای سال قبل تر یک زن حاکم آن بوده که هنوز هم در دنیا کشورهای زیادی نیستند که حکومت را یک زن اداره کند و این می تواند نشانگر جایگاه زن در ان سرزمین باشد. مهمتر از همه اینکه ملکه سبا کشور را بصورت دموکراتیک اداره می کرده که در داستانهای مشابهی که از کتب دینی نقل می شود کمتر نمونه ای از ان یافت می شود. طبق آیه قرآن ملکه تمام کارهای کشورش را با مشورت انجام می داده است.

4 نظرات:

رستم فرخزاد گفت...

آفرین بر نکته سنجی شما. ولی متاسفانه زمانی که همین جفنگیات رنگ و بوی مذهبی به خودش میگیره حتی اگر فحش خواهر مادر هم باشه جنبه تقدس به خودش می گیره.

rostamfarokhzad.blogspot.com

ناشناس گفت...

درود بر شما ، معلوم است که قرآن را میخوانید . کاری است که همه ما باید بکنیم .و اطرافیان خودرا از چرندیات آن با خبر کنیم.

ناشناس گفت...

درود بر شما ، معلوم است که قرآن را میخوانید . کاری است که همه ما باید بکنیم .و اطرافیان خودرا از چرندیات آن با خبر کنیم.

Farhad گفت...

دوست عزیز درود بر شما ، آیه ها را شما را با قرآن مقایسه کردم . کاملأ درست و در آیه ٣٨ میگوید « آنگاه سلیمان رو به حضّار بارگاه کرد و گفت کدام یک تخت بلقیس را پیش از آنکه تسلیم امر من شود خواهید آورد » درود فراوان بر شما .

 
Header Image from Bangbouh @ Flickr